پناهیان - سبک زندگی

سخنرانی های حاج آقا پناهیان 

جهت دنلود به ادامه مطلب رجوع کنید


✘ادامهـ مطلبـ✘
نوشته شده در پنج شنبه 27 آذر 1393 ساعت 2:26 بعد از ظهر توسط بانو |

سبک زندگی در بازی‌های رایانه‌ای

سبک زندگی در بازی‌های رایانه‌ای

بازی‌های رایانه‌ای یکی از رسانه‌های فرامدرنی هستند که می‌توانند بر روی افراد جامعه تأثیر بسیاری بگذارند؛ چرا که این رسانه‌ی مدرن دارای ویژگی تعاملی است و با استفاده از فضا در ساخت روایت، به کودک و نوجوان کمک می‌کند تا با آن هم‌ذات‌پنداری کند و از آن تأثیر بپذیرد. هر رسانه‌ای در راستای مخاطبی که دارد، هدفی را نیز دنبال می‌کند. گاهی این اهداف فرهنگی هستند. سبک زندگی هدفی است که در بسیاری از بازی‌های رایانه‌ای دنبال می‌شود. بازی‌های رایانه‌ای، به عنوان رسانه‌ی مدرن، سبک زندگی‌ای را به نمایش می‌گذارند که تابع فرهنگ مسلط بر جامعه‌ی بومی خود یا فرهنگ سلطه در جامعه‌ای خاص است.
 

✘ادامهـ مطلبـ✘
نوشته شده در پنج شنبه 27 آذر 1393 ساعت 2:22 بعد از ظهر توسط بانو |

مفهوم رفتار اخلاقی در سبک زندگی

مفهوم رفتار اخلاقی در سبک زندگی

 

هر عالمی، ادبی دارد. ادب در باطنی ترین معنای خود، تجلی نسبت میان آدمی و هستی است. ادب ظهور معنایی است که ما از نحوه ی بودمان در عالم دریافت می کنیم. اما در فهم ظاهری و اجتماعی، ادب اصطلاحاً رعایت قواعدی است که با تایید عموم اهالی آن عالم همراه است و عدم رعایت آن شماتت و تقبیح آنها را در پی دارد. متناسب با بنیان های نگرشی هر حوزه ی تمدنی، ادب آن عالم با دیگری تفاوت پیدا می کند.

✘ادامهـ مطلبـ✘
نوشته شده در شنبه 8 آذر 1393 ساعت 9:38 بعد از ظهر توسط بانو |

اشاره­ ی قرآن به سبک زندگی

اشاره­ی قرآن به سبک زندگی

نخستین خطابِ خداوند به جامعه ایمانی، درباره­ی سبک زندگی بود. در اینجا نمونه­ای از اشاره­ی قرآن به سبک زندگی را بیان می‌کنیم که نشان می‌دهد سبک زندگی در دین چقدر اهمیت دارد.

در قرآن حدود 85 خطاب «یا أیُهَا الّذینَ آمَنوا» وجود دارد که تماماً در مدینه نازل شده است. با اینکه در مکه نیز مؤمنین بوده‌اند، ولی گویا خطابِ «یا أیُهَا الّذینَ آمَنوا» به «جامعه­ی» ایمانی است و گروه مؤمنینِ مظلومِ تحت شکنجه­ی مکه که «السابقون»[5] هم بودند، شایستگی خطاب قرار گرفتن با عنوان «یا أیُهَا الّذینَ آمَنوا» را پیدا نمی‌کنند. برخی علما می‌گویند دلیلش این بود که حاکمیت دینی در مکه نبوده است. صاحب المیزان علامه طباطبایی می‌فرمایند که معنای «یا أیُهَا الّذینَ آمَنوا» با خطابِ «مؤمنون»، یا «اَلّذینَ یؤمِنون» متفاوت است. «یا أیُهَا الّذینَ آمَنوا» خطابی است که دلالت بر احترام فوق­العاده به گروهی از مؤمنین دارد لذا این یک خطاب برجسته است و بارِ روانیِ مثبت ویژه‌ای دارد و هر کسی که ایمان بیاورد را شامل نمی‌شود.

در اولین سوره­ی مدنی قرآن یعنی سوره بقره می‌بینیم که اولین خطابِ «یا أیُهَا الّذینَ آمَنوا» مربوط به یک سبک رفتاری است نه یک اخلاق و عقیده یا علاقه، آن هم رفتاری که غیرعبادی و غیر حقوقی است و خداوند متعال اولاً آن را به عنوان یک «سبک» مورد نقد قرار می‌دهد و ثانیاً به زیبایی و عدم زیباییِ آن توجه دارد. خداوند در این آیه می‌فرماید: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَقُولُوا راعِنا وَ قُولُوا انْظُرْنا وَ اسْمَعُوا وَ لِلْكافِرينَ عَذابٌ أَليمٌ»[6].

 


✘ادامهـ مطلبـ✘
نوشته شده در شنبه 8 آذر 1393 ساعت 9:18 بعد از ظهر توسط بانو |

سبک زندگی در نگاه اسلامی

 

سبک زندگی در نگاه اسلامی

تمدن نوين اسلامي بر مبناي انسان‎شناسي اسلامي است و البته بين انسان اسلام و انسان اروپا و غرب خيلي تفاوت است. در روايات از ائمه معصومينعليهم‌السلام آمده است كه خداوند می­فرمایند: «لايَسعَني اَرضي وَ لاسَمائي وَ لکن يَسعَني قَلب عَبدي المؤمِن؛ زمين و آسمان گنجايش مرا ندارد، قلب بنده مؤمنم گنجايش من را دارد.»[3] بر اين روايت، روايت ديگري بار مي­شود و آن اين است: «مَن زارَ اَخاهُ مُؤمِنُ کَمَن زارَ اللهُ في عَرش»، کسي که مؤمني را ديدار مي‎کند، مثل اين است که خدا را در عرش زيارت کرده است. غرب در خصوص اين معني، از انسان چه مي‎فهمد؟ هيچ!  

ماهیتِ سبک زندگی چیزی است که جدیداً پدید نیامده است بلکه این اصطلاح و عبارتِ «سبک زندگی» است که به تازگی پدید آمده است. پیش از این فقط انبیاء و اوصیاء بوده‌اند و فقط دینِ الهی بوده است که به سبک زندگی بسیار اهمیت داده و جزئیاتی را در سبک زندگی و رفتارهای ظاهری پیروان خود مورد توجه قرار می‌داده است. لذا باید از جهان روشن‌فکری غرب سپاسگزار باشیم که موضوعِ سبک زندگی را طرح کرده است! چون باعث می‌شود احادیث و سخنان انبیاء و اولیاء بیش­تر شنیده و مطالعه شود. نه اینکه چون غربی‌ها این موضوع را مطرح کرده‌اند ما به جهت تقلید، دنبال آن­ها راه بیافتیم، بلکه از این جهت که مردم دشمن چیزهایی هستند که نمی‌فهمند «النَّاسُ أَعْدَاءُ مَا جَهِلُوا»[4]. لذا بسیاری از دشمنی‌ها با معارف دینی (به خصوص وقتی به جزئیات رفتاریِ انسان‌ها مربوط می‌شود)، از سرِ جهل است و اگر این جهل برطرف شود بسیاری از این دشمنی‌ها با دین از بین می‌رود.

 


✘ادامهـ مطلبـ✘
نوشته شده در شنبه 8 آذر 1393 ساعت 9:3 بعد از ظهر توسط بانو |

سبک زندگي کنوني ما در مواجهه با غرب مدرن

سبک زندگي کنوني ما در مواجهه با غرب مدرن

بي شک مواجهه فرهنگ و جامعه­ی ايراني نیز مانند سایر کشورهای اسلامی با فرهنگ و نگرش غربي و مدرن، سبب تحول در سبک زندگي ايراني شده است و يک زندگي شبه مدرن را که بارقه­هايي از سنت نيز در آن وجود دارد، براي جامعه ايراني رقم زده است. برای روشن شدن این مطلب به طور خلاصه به آن می­پردازیم.

از پايان دوره صفويه و مخصوصاً از دوران قاجاريه تا به امروز، مسأله مواجهه با عالمي جديد و ساحتي نوين به نام غرب و مدرنيته، کم­کم در ايران رخ نموده است. غالباً اين مواجهه چند جانبه بوده اما در هر دوره وجهي از آن بر وجوه ديگر غلبه داشته است: اين مواجهه ابتدا به صورت سلطه جغرافيايي محدود بود. مانند حضور پرتغالي­ها در جنوب ايران. پس از قوّت صفويه، اين مواجهه، به عرصه علم کلام قدم مي­گذارد و اين مسيونرهاي مسيحي هستند که حامل پيام غرب نوين و اروپاي متجدد در ايران هستند. از اواسط دوره قاجار غرب و غرب­زدگي و مواجهه ما با اين پديده، شکلي جديد به خود گرفت. اين نحوه مواجهه جديد، در حوزه انديشه و تفکر و علم و فرهنگ بوده و غرب­زدگي گسترده فرهنگي و علمي را پديدار کرد. بدين سبب طبقه روشنفکران غيرديني و فراماسونرها در اين دوره آن هم تحت نظارت و حمايت و هدايت انگليس و روسيه و بعدها آمريکا شکل گرفت و براساس اين شيوه مواجهه است که کم­کم سبک زندگي ايراني دستخوش تغييرات مي­شود؛ تغييراتي که هرچه زمان برايش جلوتر مي­رفت، سرعت اين تغييرات نيز سريع­تر مي­شد و واکنش آگاهان، روشنفکران ديني، خواص سياسي و علما را باعث مي­گشت.


✘ادامهـ مطلبـ✘
نوشته شده در شنبه 8 آذر 1393 ساعت 8:41 بعد از ظهر توسط بانو |

حیات طیبه و حیات خبیثه

 

حیات طیبه و حیات خبیثه

مهم‎‌ترين و کامل‎‌ترين تعريفي که در ميان تعاريف متعدد از دين در فلسفه دين وجود دارد اين است که «دين، راه و روش زندگي است». پس دين، يعني سبک زندگي. اکنون قاعده برعکس است، يعني با اصالت يافتن انسان، حق انسان موجب شکل‎گيري حدود و ثغور زندگي شده است و اين حدود، سبک و استيل زندگي را شکل مي‌‎دهند. وقتي استيل و سبک زندگي شکل گرفت اکنون آن زندگي يک دين است: «سبک زندگي به مثابه دين». پس سبک زندگي بورژوايي، به تنوع و تکثر دينِ برآمده از آن مي‌‎انجامد، از اين‎جا پلوراليسم ديني و کثرت‎گرايي در دين، مبتني بر کثرت در سبک زندگي پديد مي‌‎آيد.

حال اگر به جای این که سبک زندگي را منشأ دين بدانيم، دين را منشأ سبک زندگي بشناسيم، قاعده تغییر می­کند و اصالت از آن خدا می شود نه بشر. در اين صورت، به تعبير غربي‎‌ها، سوپرپارادايم «تئوئيسم»[1] رقم مي‌‎خورد. وقتي اصالت خدا مطرح باشد، حق از آن خداست نه غير خدا، يعني غير خدا حق ندارد حدود را تعيين کند. برخي از حدود الهي سلبي هستند مانند «ربا نخوريد» و برخي ايجابي مانند «روزه بگيريد». مرجعي که اين حدود را وضع کرده، ابتدا حق با اوست و حقوق او مقدم بر حقوق ديگران است. پس وقتي اصالت از آن خداست و خدا، محور است، حقوق الهي مطرح مي‌‎شود. حقوق الهي در قالب حدود الهي، که در قواره دين ظهور و بروز مي‌‎يابد. چون خدا يکي است، پس حق او نيز واحد است. حق واحد يک خدا، به يک دين منتهي و منتج مي‌‎شود «إنّ الدينَ عِندَ اللهِ الإسلام»[2] از يک دين واحد با احکام و حدود مشخص، يک سبک و روش زندگي پديد مي‌‎آيد و بر این مبنا پلوراليسم دينی شکل نمی­گیرد.

سير حرکت از Humanism (اومانيسم) تا Human Rights (حقوق بشر)، سپس سبک زندگي بورژوايي، و در ‌‌نهايت دينِ زمينيِ متکثر مبتني بر آن سبک زندگي، در تلقي ديني به «حيات خبيثه» معروف است، چون ريشه در شرک و عدم توحيد دارد و کسي مانند بشر با خدا شريک و حتي جایگزين شده است. ضمن اين‎که با نفي حدود الهي، او خود، حد و حدود مشخص کرده است. اما سير حرکت از خدامحوري به حقِ خدا، و سپس به دين، و در ‌‌نهايت به سيره و روش زندگيِ برآمده از دين حنيف، «حيات طيبه» ناميده مي‌‎شد. بنابراین در سبک زندگي بورژوايي، سبک زندگي به‎ مثابه ديناست، اما در اسلام، دين به مثابه سبک زندگي است.

____________________________________________________

پی نوشت ها 

[1]Theism ؛ مکتب خداگرا، ایدئولوژی اصلیِ تعیین کننده­ی راه و روش زندگی که در مقابل مکتب اومانیسم Humanism  مطرح می­شود.

[2]آل­عمران/19.

نوشته شده در پنج شنبه 29 آبان 1393 ساعت 8:26 بعد از ظهر توسط بانو |

مفهوم سبک زندگی

 ﻣﻔﻬﻮم ﺳﺒﻚ زﻧﺪﮔﻲ از زﻣﺮه ﻣﻔﺎﻫﻴﻤﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﭘﮋوﻫﺸﮕﺮان ﺣﻮزه ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺷﻨﺎﺳﻲ و ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﺑﺮاي ﺑﻴﺎن ﭘﺎره اي از واﻗﻌﻴﺖ ﻓﺮﻫﻨ ﻫﺎي ﻣﻲ ﮕﻲ ﺟﺎﻣﻌﻪ آن را ﻣﻄﺮح و ﺑﻪ ﻛﺎر   ﺑﺮﻧﺪ و داﻣﻨﻪ ﺑﻪ ﻛﺎرﮔﻴﺮي آن در ادﺑﻴ ﺎت ﻋﻠﻮم اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ و ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ رواج زﻳﺎدي ﻳﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ ﺗﺎ ﺣﺪي ﻛﻪ ﺑﻌﻀﻲ ﻣﻌﺘﻘﺪﻧﺪ ﻛﻪ اﻳﻦ ﻣﻔﻬﻮم ﻗﺎﺑﻠﻴﺖ ﺟﺎﻧﺸﻴﻨﻲ ﺑﺴﻴﺎري از واژﮔﺎن ﻣﻮﺟﻮد از ﻣﻲ ﺟﻤﻠﻪ ﻣﻔﻬﻮم ﻃﺒﻘﻪ را داراﺳﺖ و  دﻗﻴﻖ ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﻪ ﻧﺤﻮ   ﺗﺮي، ﮔﻮﻳﺎي و ﻧﮕﺮش اﻗﻌﻴﺖ ﭘﻴﭽﻴﺪه رﻓﺘﺎرﻫﺎ و ﺣﺘﻲ  اﻣ ﻫﺎي ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ و اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ در ﺟﺎﻣﻌﻪ  ﺮوز ﻣﺎ ﺑﺎﺷﺪ و ﺣﺘﻲ ﺑﺮﺧﻲ اﻧﺪﻳﺸﻤﻨﺪان ﺑﻪ ﻛﺎرﮔﻴﺮي آن ﺑﻪ ﺟﺎي ﻣﻔﺎﻫﻴﻢ ﻓﺮاﮔﻴﺮ ﻛﺮده ي ﭼﻮن ﻗﻮﻣﻴﺖ و ﻣﻠﻴﺖ را ﻣﻄﺮح  اﻧﺪ  . ﺳﺒﻚ زﻧﺪﮔﻲ در رﺷﺘﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﺑﻪ ﻣﺠﻤﻮ ﻛﻨﺶ ﻋﻪ رﻓﺘﺎرﻫﺎ، ﻣﺪﻟﻬﺎ و اﻟﮕﻮﻫﺎي  ﻫﺎي ﻣﻲ ﻫﺮ ﻓﺮد اﻃﻼق   ﺷﻮد ﻛﻪ ﻣﻌﻄﻮف ﺑﻪ اﺑﻌﺎد ﻫﻨﺠﺎري، رﻓﺘﺎري و ﻣﻌﻨﺎﻳﻲ زﻧﺪﮔﻲ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ د او ﺑﺎﺷﺪ و ﻧﺸﺎن  ﻫﻨﺪه ﻛﻢ و ﻛﻴﻒ ﻧﻈﺎم ﺑﺎورﻫﺎ و ﻛﻨﺶ واﻛﻨﺶ ﻫﺎ و  ﻣﻲ ﻫﺎي ﻓﺮد و ﺟﺎﻣﻌﻪ  ﺑﺎﺷﺪ .ﻣﺎﻫﻴ ﺑﻪ ﻋﺒﺎرﺗﻲ ﺳﺒﻚ زﻧﺪﮔﻲ دﻻﻟﺖ ﺑ و ﻣﺤﺘﻮاي رواﺑﻂ، ﺗﻌﺎﻣﻼت و ﻛﻨﺶ دارد .

نوشته شده در پنج شنبه 29 آبان 1393 ساعت 8:11 بعد از ظهر توسط بانو |

به وبلاگ خود خوش امدید

 

 

 

 ωـلاҐ بهـ وبلاگ פֿـوבتوלּ פֿـوش آمـבیـב  
 
 امیـבوارҐ  مطالبۓ ڪهـ توۓ وب میذارҐ مورב اـωـتـ؋ـاـבهـ شما قرار بگیرهــ. 
  

 

 اهــمیت و ارج زنـבگۓ בر هــمیלּ اـωـت 

 

  ڪهـ موقت اـωـت، 

 

  تو بایـב جاوבانگۓ פֿـوבت را בر جاۓ בیگرۓ نشاלּ بـבهــی، 

 

 و آלּ جا «انـωـانیت» اـωـت! 

 

 

نوشته شده در 1 فروردين 1390 ساعت 1:0 قبل از ظهر توسط بانو |

صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد